از نظر تربیتى
هووگرى ضرب المثل ناسازگارى است.براى زن دشمنى بالاتر از«هوو»وجود ندارد.چند همسرى،زنان را به قیام و اقدام علیه یکدیگر و احیانا شوهر وا مىدارد و محیط زناشویى را-که باید محیط صفا و صمیمیتباشد-به میدان جنگ و جدال و کانون کینه و انتقام تبدیل مىکند.دشمنى و رقابت و عداوت میان مادران به فرزندان آنها نیز سرایت مىکند،دو دستگىها و چند دستگىها به وجود مىآید،محیط خانوادگى-که اولین مدرسه و پرورشگاه روحى کودکان است و باید الهام بخش نیکى و مهربانى باشد-درسآموز نفاق و نامردى مىگردد.
در اینکه تعدد زوجات زمینه همه این آثار ناگوار تربیتى استشکى نیست.اما یک نکته را نباید فراموش کرد و آن اینکه باید دید چقدر از این آثار ناشى از طبیعت تعدد زوجات است و چقدر از آنها ناشى از ژستى است که مرد و زن دوم مىگیرند.به عقیده ما همه این ناراحتیها معلول طبیعت تعدد زوجات نیست،بیشتر معلول طرز اجراى آن است.
مردى و زنى با هم زندگى مىکنند و زندگى آنها جریان عادى خود را طى مىکند. در این بین آن مرد در یک برخورد فریفته زنى مىگردد و فورا هوس چند همسرى به سرش مىزند. پس از یک قول و قرار محرمانه ناگهان زن دوم مثل اجل معلق پا به خانه و لانه زن اول مىگذارد و شوهر و زندگى او را تصاحب مىکند و در حقیقتبه زندگى او شبیخون مىزند.واضح است که عکس العمل روحى زن اول جز کینه و انتقام چیز دیگر نیست.براى زن هیچ چیزى ناراحت کنندهتر از این نیست که مورد تحقیر شوهر قرار بگیرد.بزرگترین شکستبراى یک زن این است که احساس کند نتوانسته قلب شوهر خود را نگهدارى کند،و ببیند که دیگرى او را تصاحب کرده است.وقتى که مرد ژستخودسرى و هوسرانى مىگیرد و زن دوم ژستشبیخونزنى،انتظار تحمل و بردبارى از زن اول انتظار بیجایى است.
اما اگر زن اول بداند که شوهرش«مجوز»دارد،از او سیر نشده است و رو آوردن به چند همسرى به معنى پشت کردن به او نیست،و مرد ژست استبداد و خودسرى و هوسرانى را از خود دور کند و بر احترامات و عواطف خود نسبتبه زن اول بیفزاید،و همچنین اگر زن دوم توجه داشته باشد که زن اول حقوقى دارد و حقوق او محترم است و تجاوز به آنها جایز نیست، خصوصا اگر همه توجه داشته باشند که در راه حل یک مشکل اجتماعى قدم برمىدارند،مسلما از ناراحتیهاى داخلى کاسته مىشود.
قانون تعدد زوجات یک راه حل مترقیانه ناشى از یک دید اجتماعى وسیعى است. حتما اجرا کنندگان آن نیز باید در سطح عالیترى فکر کنند و از یک تربیت عالى اسلامى برخوردار باشند.
تجربه نشان داده است که در مواردى که مرد ژستخودسرى و هوسرانى نداشته و زن احساس کرده که شوهرش نیازمند به زن دوم است،خود داوطلب شده و زن دوم را به خانه شوهر آورده است و هیچ یک از ناراحتیهاى مزبور وجود نداشته است.اکثر ناراحتیها ناشى از طرز رفتار وحشیانهاى است که مردان در اجراى این قانون به کار مىبرند.
از نظر اخلاقى
مىگویند:اجازه تعدد زوجات اجازه«شره»و شهوت است;به مرد اجازه مىدهد هواپرستى کند.اخلاق ایجاب مىکند که انسان شهوات خود را به حداقل ممکن تقلیل دهد،زیرا مقتضاى طبیعت آدمى این است که هر اندازه جلو شهوت را باز گذارد رغبت و تمایلش فزونى مىگیرد و آتش شهوتش مشتعلتر مىگردد.
منتسکیو در روح القوانین صفحه 434 درباره تعدد زوجات مىگوید:
«پادشاه مراکش در حرمسراى خود از تمام نژادها،اعم از سفید و زرد و سیاه پوست، زن دارد.اما اگر این شخص دو برابر زنهاى کنونى خود نیز زن داشته باشد باز هم خواهان زن تازه خواهد بود،زیرا شهوترانى مثل خست و لئامت است و هر چه شدت کرد زیادتر مىشود،چنانکه تحصیل سیم و زر زیاد باعث ازدیاد حرص و آز مىگردد.تعدد زوجات رسم عشقبازى مستهجن و مخالف طبیعت (همجنس بازى)را نیز مىآموزد و رایج مىکند،زیرا در عرصه شهوترانى هر عملى که از حدود معین خارج گردید باعث اعمال بى قاعده مىگردد.در اسلامبول وقتى که شورشى در گرفت،در حرمسراى یک حکمران حتى یک زن وجود نداشت،چه آن حکمران با عشقبازیهاى مخالف طبیعت،روزگار خود را مىگذرانید.»
این ایراد را از دو نظر باید مورد بررسى قرار داد:یکى از این نظر که مىگویند اخلاق پاک با اعمال شهوت منافات دارد و براى پاکى نفوس باید شهوت را به حداقل ممکن تقلیل داد.دیگر از نظر آن اصل روانى که مىگوید مقتضاى طبیعت آدمى این است که هر چه بیشتر با آن موافقتشود بیشتر طغیان مىکند و هر چه بیشتر با آن خالفتشود آرام مىگیرد.
اما از نظر اول:باید بگوییم متاسفانه این یک تلقین غلطى است که اخلاق مسیحى -که بر پایه ریاضت است و از اخلاق هندى و بودایى و کلبى متاثر است-القاء کرده است. اخلاق اسلامى بر این پایه نیست.از نظر اسلام چنین نیست که هر چه از شهوات تقلیل شود با اخلاق سازگارتر است و اگر به حد صفر برسد صد در صد اخلاقى است. از نظر اسلام اخلاق با افراط در شهوترانى ناسازگار است.
براى اینکه بدانیم تعدد زوجات یک عمل افراطى استیا نه،باید ببینیم آیا مرد بالطبع تک همسرى استیا نه.از مقاله 31 معلوم شد که شاید امروز یک نفر هم پیدا نشود که طبیعت مرد را محدود به تک همسرى بداند و چند همسرى را یک عمل انحرافى و افراطى بشناسد.بر عکس،عقیده بسیارى این است که طبیعت مرد چند همسرى است و تک همسرى چیزى است نظیر تجرد که بر خلاف طبیعت مرد است.
اگر چه ما با آن نظر که طبیعت مرد چند همسرى است مخالفیم،اما با این نظر هم موافق نیستیم که طبیعت مرد تک همسرى است و چند همسرى بر ضد طبیعت مرد است و نوعى انحراف و مخالف طبیعت است نظیر همجنس بازى.
کسانى مانند منتسکیو که تعدد زوجات را مساوى با شهوت پرستى مىدانند، نظرشان به حرمسرا بازى است;خیال کردهاند که اسلام با قانون تعدد زوجات خواسته است جواز حرمسرا براى خلفاى عباسى و عثمانى و امثال آنها صادر کند.اسلام بیش از همه با آن کارها مخالف است.حدود و قیودى که اسلام براى تعدد زوجات قائل است، آزادى مرد هوسران را بکلى از او سلب مىکند.
اما از نظر دوم:این عقیده که مىگوید:«طبیعت آدمى هر اندازه ارضاء شود بیشتر طغیان مىکند و هر اندازه مخالفتشود بهتر آرام مىگیرد»درست نقطه مقابل عقیدهاى است که امروز در میان پیروان فروید پیدا شده و مرتبا به نفع آن تبلیغ مىشود.
فرویدیستها مىگویند:«طبیعتبر اثر ارضاء و اقناع آرام مىگیرد و در اثر امساک فزونى مىگیرد و طغیان مىکند».لهذا این عده صد در صد طرفدار آزادى و شکستن آداب و سنن خصوصا در مسائل جنسى مىباشند.اى کاش منتسکیو زنده مىبود و مىدید که امروز چگونه فرضیه او مورد تمسخر فرویدیستها قرار گرفته است.
از نظر اخلاق اسلامى هر دو عقیده خطاست.طبیعت،حقوق و حدودى دارد و آن حقوق و حدود را باید شناخت.طبیعت در اثر دو چیز طغیان مىکند و آرامش را بهم مىزند:یکى در اثر محرومیت و دیگر در اثر آزادى کامل دادن و برداشتن همه قیود و حدود از مقابل او.
به هر حال نه تعدد زوجات ضد اخلاق و بهم زننده آرامش روحى و مخالف پاکى نفوس است آنچنانکه امثال منتسکیو مىگویند،و نه قناعت ورزیدن به زن یا زنان مشروع خود ضد اخلاق است آنچنانکه فرویدیستها عملا تبلیغ مىکنند.
بازدید دیروز: 32
کل بازدید :296646
ای آغازگر عشق من ! ای نگارگر تمام دوست داشتنی هایم ! ای آنکه در لحظه لحظه زندگیم ، صدای پای نگاه ها، لبخند ها ، و گریه هایت ، در تار و پود ذهنم حک شده است ؛ تو را با همه پشت پا زدن هایت یاد می کنم . و به امید نگاه دوباره ات صبح ها را به شب می رسانم ...
در محضر قرآن
روانشناسی
حقوقی
وظایف مرد در برابر همسر
تاریخچه و فلسفه مهریه
تعدد زوجات
ازدواج
طلاق
خبر
گوناگون
مشق نام لیلی
یک مرد کاهی
روی پله های معبد
توکای شهر خاموش
کسی که مثل هیچکس نیست
کوثر
کاملترین مرجع آشپزی
کتاب اینترنتی آموزش آشپزی
" alt=" - به روز رسانی : 1:50 ع 86/11/26" width='85' >
" alt="لینکستان - به روز رسانی : 1:50 ع 86/11/26" width='85' >