نکتهاى که باید به آن توجه نمود این است که دین براى زن یک حساب خاصى قائل است. مرحوم ابن بابویه قمىرضوان الله تعالى علیه در کتاب قیم خود، من لایحضره الفقیه، بابى در ابواب نماز دارد به عنوان «ادب المراة فی الصلاة» که آداب نماز زن چگونه است: چگونه بایستد، به رکوع برود، تشهد انجام دهد، برخیزد که با عفاف او سازگارتر باشد. در پایان باب روایتى از امام ششمصلوات اللهعلیه نقل مىکند که، زن اگر خواست تسبیح بگوید با انگشتهاى خود تسبیح بگوید:
«فانهن مسؤولات» (1)
شاید چنین دستورى درباره مرد نباشد که با انگشت تسبیح بگوید، ولى در این روایت مىفرماید زن با انگشتخود تسبیح بگوید. البته بهترین تسبیح وشمارش تسبیح چه براى زن وچه براى مرد همان تربتحسینى صلوات الله وسلامه علیه است، وچنین هم نیست که اگر مردى با سرانگشتش تسبیح بگوید مقبول نباشد ولى دستورى به آن وارد نشده است اما درباره زن، گذشته از این که تسبیح گفتن وشمارش تسبیح با تربتحسینىصلوات الله وسلامه علیه فضیلت فراوانى دارد، دستور آمده است که اینها با سرانگشتانشان تسبیح بگویند زیرا این سرانگشتان در قیامت مسؤول واقع خواهند شد، این یک عنایتى از سوى خدا نسبتبه زن است که با انگشتخود عدد تسبیح را بشمارد تا انگشت او نیز عبادت کند، چون خداوند بدن را باهمه خصوصیات در قیامت محشور مىکند:
بلى قادرین على ان نسوی بنانه (2)
آرى، قادریم بر این که منظم کنیم انگشتانش را.
نه تنها دست ونه تنها انگشتان بلکه تمام خطوط سرانگشتان را نیز در قیامتبر مىگرداند، تا شهادت بدهند. این یک عنایتى است که دین به زن دارد تا متوجه باشد که با این انگشتان تسبیح گفته است، آنگاه دیگرى با این دست معصیت نمىکند. درست است که اگر با تسبیح ذکر نمود ثواب مىبرد، اما همه سرانگشتان در آنجا نقشى ندارند، لیکن وقتى که خود سرانگشت عامل شمارش تسبیح بود خود این انگشت وسرانگشت است که عبادت مىکند. واگر چنانچه این موضوع به عنوان نمونه وتمثیل باشد نه به عنوان تخصیص وتعیینبراى این که تعلیل عمومیت دارد مىتوان ادعا نمود که ذات اقدس اله بر اساس این روایت اصرار بر این دارد که زن با تمام اعضاى بدنش بنده حق باشد وبه همین دلیل او را6 سال قبل از مرد مورد عنایتخود قرار داده است. شما بارگاهى را تصور کنید که بدون اذن ورود، نمىتوان وارد شد، اگر در آن بارگاه رفیع، کسى زن را شش سال زودتر از مرد راه بدهد معلوم مىشود که این زن پیش از مرد مورد عنایت صاحب بارگاه قرار گرفته است.
اگر ما از این شواهد، عظمت زن وبرترى زن را نسبتبه مرد احساس واستنباط نکنیم لااقل معلوم مىشود دین یک عنایتخاصى نسبتبه زن دارد منتها زن باید موقعیتخود را درک بکند که دین صریحا به مرد مىگوید تو برو وشش سال بازى کن، ولى زن را به حضور مىپذیرد مثل این که در یک مجمع علمى به بچهها مىگویند شما بروید بازى کنید اینجا جاى شما نیست اما بزرگترها را راه مىدهند این نه براى آن است که زن ناقص استبلکه براى آن است که زن ریحانه است واین گل فقط باید به دستباغبان باشد وباغبان این گل، فقط قران وعترت وذات اقدس اله است.
باغبان هر انسانى خداست که مىفرماید:
و الله انبتکم من الارض نباتا (3)
وخداست که شما را مانند گیاهى از زمین رویانید.
وآن باغبان بهتر مىداند کدام گل را بهتر از دیگرى وزودتر از دیگرى باید حفظ کند، کدام نهال را باید بیشتر پذیرایى کند. اصل کلى را قرآن بیان مىکند که در جهان امکان باغبان خداست، واین نهالها مرد وزن را خدا آفریده واو مىداند که بعضى از نهالها را باید زودتر زیر پوشش ونظر قرار داد تا مبادا خداى ناکرده آلوده شود وپژمرده گردد. زودتر باید او را زیر پوشش دین آورد واین نشانه عظمت اوست، وقتى زن عظمتخود را مىیابد که بداند خدا او را شش سال زودتر از مرد مىپذیرد، وبراى او حساب دیگرى باز مىکند.
منبع : زن در آینه جلال و جمال
مؤلف : آیة الله عبدالله جوادى آملى
-----------------------------------------
1. من لا یحضره الفقیه، ج1، ص 374، روایت 1089
2. قیامت، 4
3. نوح، 17
بازدید دیروز: 237
کل بازدید :296036
ای آغازگر عشق من ! ای نگارگر تمام دوست داشتنی هایم ! ای آنکه در لحظه لحظه زندگیم ، صدای پای نگاه ها، لبخند ها ، و گریه هایت ، در تار و پود ذهنم حک شده است ؛ تو را با همه پشت پا زدن هایت یاد می کنم . و به امید نگاه دوباره ات صبح ها را به شب می رسانم ...
در محضر قرآن
روانشناسی
حقوقی
وظایف مرد در برابر همسر
تاریخچه و فلسفه مهریه
تعدد زوجات
ازدواج
طلاق
خبر
گوناگون
مشق نام لیلی
یک مرد کاهی
روی پله های معبد
توکای شهر خاموش
کسی که مثل هیچکس نیست
کوثر
کاملترین مرجع آشپزی
کتاب اینترنتی آموزش آشپزی
" alt=" - به روز رسانی : 1:50 ع 86/11/26" width='85' >
" alt="لینکستان - به روز رسانی : 1:50 ع 86/11/26" width='85' >