باید از فلسفه ازدواج و حقیقت آن، شناخت دقیقتر و کاملترى داشته باشیم . این موضوع را با سخنى از مرحوم علامه محمد تقى جعفرى (ره) آغاز مىکنیم . وى در جواب فیلسوف شهیر اروپایى، برتراند راسل که چرا اسلام این قدر به ازدواج بهاداده و برایش قانون وضع کرده است، نوشت:
« با ازدواج مىخواهد انسان به وجود آید، مسئله انسان مطرح است » .
بنابراین، ارضاى غریزه جنسى و تامین نیازهاى فیزیولوژیک انسان، از آثار مثبت ازدواج است; ولى مىتوان فلسفه و حقیقت ازدواج از نظر اسلام را در سه امر جست و جو کرد; تکمیل، تسکین و تولید .
1 . تکمیل
هیچ انسانى به تنهایى کامل نیست; از این رو باید هر کسى پیوسته در جهت جبران کمبود خویش تلاش کند . جوان در پى رسیدن به استقلال فکرى است و براى جبران نواقص و تامین نیازهاى بى شمار خود به سوى ازدواج سوق داده مىشود و با گزینش همسرى مناسب و شایسته، عوامل رشد و تکامل خویش را فراهم مىکند .
شهید مطهرى در این باره مىگوید: «تشکیل خانواده، یعنى یک نوع علاقهمند شدن به سرنوشت دیگران ... و یکى از علل این که در اسلام ازدواج یک امر مقدس و عبادت تلقى شده است، همین است ... ازدواج اولین مرحله خروج از خود طبیعى فردى و توسعه پیدا کردن شخصیت انسان است ... . پختگى اى که در پرتو ازدواج و تشکیل خانواده ایجاد مىشود در هیچ جایى دیگر نمىتوان به آن رسید و آن را فقط در ازدواج و تشکیل خانواده باید به دست آورد .» (1)
شخصیت انسان پس از ازدواج به یک شخصیت اجتماعى تبدیل مىشود; زیرا در پرتو ازدواج و زندگى مشترک، خود را به شدت مسئول حفظ همسر و تامین وسایل زندگى و تربیت فرزندان آینده تلقى مىکند و تمام هوش، ابتکار و استعدادهاى خود را به کار مىگیرد; به عبارت دیگر، احساس مسئولیت اجتماعى در او شکل مىگیرد و بسیارى از شایستگىها و توانمندىهاى نهفته در درونش را شکوفا مىسازد .
بنابراین، مىتوان ازدواج را مایه رشد و کمال انسان دانست . در واقع خداوند انسان را به گونهاى آفریده که بدون جنس مخالف ناقص است و با جنس مخالف کامل مىشود . مرد به زن نیازمند است و زن به مرد . و هر کدام از دو جنس از نظر روحى و جسمى به هم وابستهاند و با قرار گرفتن در کنار هم یکدیگر را تکمیل مىکنند .
2 . تسکین
مهمترین نیازى که بر اثر ازدواج تامین مىشود، نیاز به آرامش و احساس امنیت و آسودگى است . این نیاز که در سرشت آدمى ریشه دارد، چنان مهم است که خداوند در بیان فلسفه ازدواج مىفرماید: «از آیات و نشانههاى خداوند آن است که براى شما از جنس خودتان همسرانى قرار دادیم تا در کنار آنان آرامش یابید .» (2)
بنابراین، همسر موجب آرامش و امنیتخاطر و محیط خانه وسیله آرامش روحى زن و مرد قرار داده شده است . در اوایل جوانى احساس تنهایى، بیهودگى و نداشتن پناهگاه انسان را فرا مىگیرد . ازدواج و قرار گرفتن در کنار همسرى شایسته و دلسوز این احساس را از بین مىبرد و او را به آرامش روحى مىرساند . این احساس آرامش به ثبات فکرى و روحى، وقار، احساس ارزشمند بودن و لذت مىانجامد . در واقع دست آفرینش نوعى کشش درونى میان زن و مرد به ودیعت نهاده تا هر کدام در سنین خاص خواهان یکدیگر شوند و اضطراب و پریشانى شان از طریق ازدواج به سکونت و آرامش تبدیل گردد . دانشمندان علوم تجربى و انسانى نیز ارضاى صحیح و به موقع غریزه جنسى و ترشح معتدل غدد جنسى را براى سلامت جسم و روان آدمى لازم دانسته، عدم آن را سبب پارهاى از بیمارىهاى روانى و گاه جسمانى شمردهاند .
3 . تولید
یکى از ثمرات بزرگ ازدواج، وجود فرزند و بقاى نسل آدمى است . تولید و تکثیر نسل را نباید کوچک و بى اهمیتشمرد; زیرا هدف آفرینش جهان، وجود انسان و پرورش و تکامل اوست . تولید و پرورش انسانهاى خداپرست و موحد، نیکوکار و صالح، مطلوب خداى جهان آفرین است . از دیدگاه اسلام، وجود فرزند صالح براى پدر و مادر، یک عمل صالح شمرده مىشود و در سعادت دنیا و آخرت آنها مؤثر است و به همین جهت، معصومان علیهمالسلام تولید و تکثیر نسل را از اهداف ازدواج خواندهاند . پیامبراکرم صلى الله علیه و اله مىفرماید: «چه مانع دارد که مؤمن براى خودش همسرى برگزیند; شاید خدا فرزندى به او عطا کند که با گفتن لااله الا الله زمین را سنگین سازد» . در حقیقت زوجها از طریق فرزندان خود، رشته پیوند میان اعضاى یک نسل را به وجود مىآورند . این امر از اهداف اساسى ازدواج است . وجود فرزندان به گرمى، پویایى و صفاى کانون خانواده مىانجامد و انگیزه ادامه زندگى را در انسان تقویت مىکند .
روشن است که در پرتو ازدواج یکى از نیازها و غرایز مهم انسان (غریزه جنسى) تامین و به روشى درست ارضا مىشود .
با تامین این نیاز جسمانى، فرد از نظر روانى، ذهنى و اخلاقى به آرامش مىرسد و مسیر بسیارى از انحرافات جنسى، اخلاقى و اجتماعى بسته مىشود .
بنابراین نمىتوان فلسفه ازدواج را صرفا در کنترل غریزه جنسى جستوجو کرد . همچنین نمىتوان گفت زن وسیله و ابزارى براى ارضاى غریزه جنسى مرد است; زیرا همان طور که بیان شد، حقیقت ازدواج در این مطلب خلاصه نمىشود و علاوه بر این، هر دو جنس مذکر و مونثبه این نیاز فیزیولوژیک که خداوند در نهاد همه انسانها - اعم از زن و مرد - قرار داده است، باید پاسخ مناسب و صحیح بدهند; هر چند ممکن است زمان ارضا و تامین آن در انسانها متفاوت باشد و گرنه هر دو جنس نیازمند آن هستند .
در یک محیط عاطفى و منطقى با همسرتان به گفتوگو بنشینید و نقطه نظرات خودتان را بیان نمایید و به یک توافقى برسید . مسلما هیچ دو انسانى نیستند که در تمام مسائل، تفاهم صد در صد داشته باشند . سلایق و علایق افراد متفاوت است; ولى براى یک زندگى مشترک - آن هم در ابتداى زندگى که عشق و علاقه بین زوجین بیشتر مىتواند باشد بهتر مىتوانید انعطاف داشته باشید و در پرتو محبت و احترام به یکدیگر، پایههاى تفاهم را بیشتر کنید . مىتوانید نقطه نظرات خود را درباره چگونگى زندگى و ترسیم اهداف آینده در یک جلسه دوستانه و عاطفى مطرح کنید و به توافق برسید تا احساس نکنید همسرتان مانع آزادى عمل شما مىشود و یا حداقل وى بتواند شما را قانع کند و در مجموع به یک تصمیم مشترکى دستیابید . باتوجه به این امور، توصیههاى زیر را عملى کنید:
1 . در اولین فرصت و ملاقات، به وى اظهار علاقه کنید و هر چند سخت هست، ولى به او بگویید: من شما را دوست دارم .
2 . ویژگىها و خصوصیات پسندیده و خوب وى را به ذهن خود بسپارید و اگر احتمالا نقاط ضعفى در وى یافت مىشود، فراموش کنید .
3 . در صورت امکان، هدیهاى تهیه کنید و در اولین فرصت و ملاقات به وى بدهید .
4 . بیشتر به آرامشبخشى و تکمیل شدن انسان در پرتو ازدواج فکر کنید و درباره شیرینى دوران عقد و آغاز زندگى مشترک فکر کنید .
5 . در صورت امکان و توافق خانواده محترمتان، به مسافرتهاى کوتاه مدت در دوران عقد بروید و در حد امکان در جلسات و گفتوگوهاى خصوصى خود با همسرتان به بیان نقطه نظرات شخصى و علایق و سلایق همدیگر بپردازید تا هم از لذتهاى دوران عقد بهرهمند شوید و هم به ویژگىها و خصوصیات همدیگر آگاه گردید . این کار مىتواند در ایجاد علاقه نسبتبه همدیگر و ارتقا آن موثر واقع شود و در این صورت علاقه مطلوب و مورد نظرتان به تدریجحاصل خواهد شد .
6 . به همسرتان به عنوان یک دوست صمیمى و نزدیک بنگرید و او را هم راز و دلسوز خود بدانید .
در پایان توصیه مىشود که کتاب «آیین همسردارى» نوشته ابراهیم امینى را مطالعه کنید و به همسرتان نیز مطالعه آن را توصیه کنید .
------------------------------------
1 . تعلیم و تربیت در اسلام، شهید مطهرى، ص 252 .
2 . سوره روم (30): آیه 21 .
بازدید دیروز: 147
کل بازدید :296389
ای آغازگر عشق من ! ای نگارگر تمام دوست داشتنی هایم ! ای آنکه در لحظه لحظه زندگیم ، صدای پای نگاه ها، لبخند ها ، و گریه هایت ، در تار و پود ذهنم حک شده است ؛ تو را با همه پشت پا زدن هایت یاد می کنم . و به امید نگاه دوباره ات صبح ها را به شب می رسانم ...
در محضر قرآن
روانشناسی
حقوقی
وظایف مرد در برابر همسر
تاریخچه و فلسفه مهریه
تعدد زوجات
ازدواج
طلاق
خبر
گوناگون
مشق نام لیلی
یک مرد کاهی
روی پله های معبد
توکای شهر خاموش
کسی که مثل هیچکس نیست
کوثر
کاملترین مرجع آشپزی
کتاب اینترنتی آموزش آشپزی
" alt=" - به روز رسانی : 1:50 ع 86/11/26" width='85' >
" alt="لینکستان - به روز رسانی : 1:50 ع 86/11/26" width='85' >