مرحله پنجمى هم هست که جامعه شناسان و اظهار نظر کنندگان درباره آن سکوت مىکنند.در این مرحله مرد هنگام ازدواج یک«پیشکشى»تقدیم خود زن مىکند و هیچ یک از والدین حقى به آن پیشکشى ندارند.زن در عین اینکه از مرد پیشکشى دریافت مىدارد،استقلال اجتماعى و اقتصادى خود را حفظ مىکند.اولا به اراده خود شوهر انتخاب مىکند نه به اراده پدر یا برادر.ثانیا در مدتى که در خانه پدر است، همچنین در مدتى که به خانه شوهر مىرود کسى حق ندارد او را به خدمتخود بگمارد و استثمار کند.محصول کار و زحمتش به خودش تعلق دارد نه به دیگرى و در معاملات حقوقى خود احتیاجى به قیمومت مرد ندارد.
مرد از لحاظ بهرهبردارى از زن،فقط حق دارد در ایام زناشویى از وصال او بهرهمند شود و مکلف است مادامى که زناشویى ادامه دارد و از وصال زن بهرهمند مىشود،زندگى او را در حدود امکانات خود تامین نماید.
این مرحله همان است که اسلام آن را پذیرفته و زناشویى را بر این اساس بنیان نهاده است.در قرآن کریم آیات زیادى هست درباره اینکه مهر زن به خود زن تعلق دارد نه به دیگرى.مرد باید در تمام مدت زناشویى عهدهدار تامین مخارج زندگى زن بشود و در عین حال درآمدى که زن تحصیل مىکند و نتیجه کار او،به شخص خودش تعلق دارد نه به دیگرى(پدر یا شوهر).
اینجاست که مساله مهر و نفقه شکل معماوشى پیدا مىکند،زیرا در وقتى که مهر به پدر دختر تعلق مىگرفت و زن مانند یک برده به خانه شوهر مىرفت و شوهر او را استثمار مىکرد،فلسفه مهر بازخرید دختر از پدر بود و فلسفه نفقه مخارج ضرورى است که هر مالکى براى مملوک خود مىکند.اگر بناست چیزى به پدر زن داده نشود و شوهر هم حق ندارد زن را استثمار و از او بهره بردارى اقتصادى بکند و زن از لحاظ اقتصادى استقلال کامل دارد و حتى از جنبه حقوقى نیازى به قیمومت و اجازه و سرپرستى ندارد،مهر دادن و نفقه پرداختن براى چه؟
نگاهى به تاریخ
اگر بخواهیم به فلسفه مهر و نفقه در مرحله پنجم پى ببریم،باید اندکى توجه خود را به دورههاى چهار گانهاى که قبل از این مرحله گفته شده معطوف کنیم.حقیقت این است آنچه در این باره گفته شده جز یک سلسله فرضها و تخمینها چیزى نیست;نه حقایق تاریخى است و نه حقایق علمى و تجربى.پارهاى قرائن از یک طرف و بعضى فرضیههاى فلسفى درباره انسان و جهان از طرف دیگر،منشا پدید آمدن این فرضها و تخمینها درباره زندگى بشر ما قبل تاریخ شده است.آنچه درباره دوره به اصطلاح مادرشاهى گفته شده چیزى نیست که به این زودیها بتوان باور کرد،و همچنین چیزهایى که درباره فروختن دختران از طرف پدران و استثمار زنان از طرف شوهران گفتهاند.
در این فرضها و تخمینها دو چیز به چشم مىخورد:یکى اینکه سعى شده تاریخ بشر اولیه فوق العاده قساوت آمیز و خشونتبار و عارى از عواطف انسانى تفسیر شود.
دیگر اینکه نقش طبیعت از لحاظ تدابیر حیرت انگیزى که براى رسیدن به هدفهاى کلى خود به کار مىبرد،نادیده گرفته شده است.
این گونه تفسیر و اظهار نظر درباره انسان و طبیعتبراى غربى میسر است اما براى شرقى-اگر افسون شده تقلید غرب نباشد-میسر نیست.غربى به علل خاصى با عواطف انسانى بیگانه است;قهرا نمىتواند براى عاطفه و جرقههاى انسانى نقش اساسى در تاریخ قائل شود.غربى اگر از دنده اقتصاد برخیزد،نان مىبیند و بس.تاریخ از نظر او ماشینى است که تا نان به خوردش ندهى حرکت نمىکند.و اگر از دنده مسائل جنسى برخیزد، انسانیت و تاریخ انسانیتبا همه مظاهر فرهنگى و هنرى و اخلاقى و مذهبى و با همه تجلیات عالى و باشکوه معنوى،جز بازیهاى تغییر شکل یافته جنسى نیست.و اگر از دنده سیادت و برترى طلبى برخیزد،سرگذشتبشریت از نظر او یکسره خونریزى و بیرحمى است.
غربى در قرون وسطى از مذهب و به نام مذهب شکنجهها دیده و آزارها کشیده و زنده زنده در آتش انداختنها مشاهده کرده است.به همین جهت از نام خدا و مذهب و هر چیزى که این بو را بدهد وحشت مىکند و از این رو با همه آثار و علائم فراوان علمى که از هدف داشتن طبیعت و واگذار نبودن جهان به خود مىبیند،کمتر جرات مىکند به اصل«علت غایى»اعتراف کند.
ما از این مفسران نمىخواهیم که به وجود پیامبران-که در طول تاریخ ظهور کردهاند و منادى عدالت و انسانیتبودهاند و با انحرافات مبارزه مىکردهاند و نتایج ثمربخشى از مبارزات خود مىگرفتهاند-اقرار و اعتراف کنند;از آنها مىخواهیم که لااقل نقش آگاهانه طبیعت را فراموش نکنند.
در تاریخ روابط زن و مرد قطعا مظالم فراوان و قساوتهاى بىشمارى رخ داده است. قرآن قساوت آمیزترین آنها را حکایت کرده است.اما نمىتوان گفتسراسر این تاریخ قساوت و خشونتبوده است.
منبع : مجموعه آثار استاد شهید مرتضى مطهرى
بازدید دیروز: 147
کل بازدید :296348
ای آغازگر عشق من ! ای نگارگر تمام دوست داشتنی هایم ! ای آنکه در لحظه لحظه زندگیم ، صدای پای نگاه ها، لبخند ها ، و گریه هایت ، در تار و پود ذهنم حک شده است ؛ تو را با همه پشت پا زدن هایت یاد می کنم . و به امید نگاه دوباره ات صبح ها را به شب می رسانم ...
در محضر قرآن
روانشناسی
حقوقی
وظایف مرد در برابر همسر
تاریخچه و فلسفه مهریه
تعدد زوجات
ازدواج
طلاق
خبر
گوناگون
مشق نام لیلی
یک مرد کاهی
روی پله های معبد
توکای شهر خاموش
کسی که مثل هیچکس نیست
کوثر
کاملترین مرجع آشپزی
کتاب اینترنتی آموزش آشپزی
" alt=" - به روز رسانی : 1:50 ع 86/11/26" width='85' >
" alt="لینکستان - به روز رسانی : 1:50 ع 86/11/26" width='85' >